IPT Logotipo do IPT

Ano Letivo: 2023/24

Design e Tecnologia das Artes Gráficas

Organizational Behaviour

<< back to Curriculum Plan

Publication in the Diário da República: Despacho nº 9182/2020 - 25/09/2020

3 ECTS; 3º Ano, 2º Semestre, 45,0 TP + 3,0 O , Cód. 964433.

Lecturer
- Isabel Maria da Cruz Ferreira (1)(2)

(1) Docente Responsável
(2) Docente que lecciona

Prerequisites
Not applicable.

Objectives
The students should:
- acquire the basics of organizational behaviour.
- acquire knowledge regarding the key organizational behavioural procedures.
- develop interpersonal, teamwork and negotiation skills.
- develop critical insight about organizational behaviour.

Program
1. Conceptual delimitation of the subject.
2. Communication (objectives, analysis, competences).
3. Motivation (motivational process, major theories and job satisfaction).
4. Leadership (major studies and results).
5. Citizenship in the organizations (the significance of justice, attitudes, personality, consequences).
6. Conflict and negotiation.

Evaluation Methodology
- One written test allowing admission to or exemption from final examination.
- Pre-established examination periods.

Bibliography
- CAETANO, A. (2011). Manual de Psicossociologia das organizações. Lisboa: Escolar Editora
- GIBSON, J. (2006). Organizações. Comportamento, estrutura e processos. São Paulo: McGraw-Hill
- GONÇALVES, S. (2020). Psicossociologia do Trabalho e das Organizações. Lisboa: Pactor
- NEWSTROM, J. (2008). Comportamento Organizacional. O Comportamento Humano no trabalho. São Paulo: McGraw-Hill
- PINA e CUNHA, M. (2022). Manual de comportamento organizacional e gestão. Lisboa: Editora Recursos Humanos.
- REGO, A. (2016). Comunicação pessoal e Organizacional. Lisboa: Editora Sílabo.
- REIS, F. (2020). Manual de Gestão das Organizações – Teoria e Prática. Lisboa: Sílabo
- ROHRICH, O. (2014). Os 11 Elementos da Motivação. Lisboa: Lidel Idioma
- VELOSO, A. e PROENÇA, T. (2023). Tendências no Trabalho e na Gestão de Pessoas. Lisboa: RH Editores

Teaching Method
Theoretical-practical classes involving oral presentation based on audiovisual resources, case study presentation/discussion, roleplay, brainstorming, practical exercises and team games.

Software used in class
Not applicable.

 

 

 


<< back to Curriculum Plan
NP4552
Financiamento
KreativEu
erasmus
catedra
b-on
portugal2020
centro2020
compete2020
crusoe
fct
feder
fse
poch
portugal2030
poseur
prr
santander
republica
UE next generation
Centro 2030
Lisboa 2020
Compete 2030
co-financiado